Delårsrapport | Ekonomi | 2 maj, 2001 | 15:49 | Regulatoriska

Delårsrapport januari-mars 2001

Delårsrapport januari-mars 2001 · Resultatet efter finansnetto ökade med 8,8 MSEK till 30,4 MSEK · Omsättningen ökade med 11 % till 341 (306) MSEK · Stark orderingång under första kvartalet · Fagerhultgruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför kvalificerade belysningssystem. Fagerhults ljus finns på kontor, skolor, sjukhus och industrier, i butiker och bostäder - tyngdpunkten vilar på offentlig miljö. Målsättningen är att erbjuda produkter med senaste teknik, belysningskunnande och leveranser från en egen kundorderstyrd produktion. Som föregångare i utvecklingen av energieffektiva produkter med hög innovationsgrad har Fagerhult ett gott utgångsläge i en framtid där energi- och miljöfrågor kommer att bli allt viktigare. Fagerhultgruppen har 1100 medarbetare i sju länder och tillverkning på sex orter i Sverige. Försäljningsbolag finns i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Holland och Storbritannien. Fagerhult är dessutom via agenter representerat på ytterligare ett antal marknader. Fagerhults Belysning, Aneta, Ateljé Lyktan, Belid och Tryckta är koncernens svenska bolag. Fagerhultaktien är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista. Resultat och finansiell ställning Den positiva trenden från föregående år har fortsatt under första kvartalet. Koncernens omsättning uppgick till 341 (306) MSEK och resultatet efter finansiella poster till 30,4 (21,6) MSEK. Efter skatt motsvarar detta 1,71 (1,24) kronor per aktie. Ökad volym, förbättrade marginaler och lägre värderad svensk valuta har medfört att resultatet blivit högre. Koncernens likvida medel vid periodens slut till var 115 (89) MSEK. Soliditeten uppgick till 56 (54) %. Kassaflödet från den löpande verksamheten steg till 18,4 (2,1) MSEK. Verksamheten Fagerhult har fortsatt att medvetet och fokuserat satsa på produktutveckling. Ett stort antal nya produkter har lanserats under första kvartalet. En ny produktkatalog har presenterats vilket bör leda till merförsäljning. Koncernens exportverksamhet fortsätter att växa och under perioden noteras en tillväxt på 27 procent. Fagerhults exporthandel uppgår till 46 procent, en ökning på 3 procentenheter sedan föregående kvartal. Störst framgångar har uppnåtts i vårt holländska dotterbolag men också på övriga marknader visas ökad försäljning. Omsättningen på den svenska marknaden uppgick till 185 (183) MSEK. Orderstocken har sedan årsskiftet ökat med 35 MSEK vilket tillsammans med bra fakturering är ett tecken på att någon konjunktursvacka ännu inte märks av inom byggbranschen på de marknader där Fagerhult verkar. Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 12 (11) MSEK. Utsikter för år 2001 Fagerhults leveransförmåga tillsammans med många nya produkter möjliggör en fortsatt god utveckling såväl i Sverige som utomlands. Fagerhults möjligheter är i viss mån kopplad till nivån på totala byggverksamheten. Inledningen av 2001 har varit bra. En ökad försäljningsvolym skapar förutsättningar för ett bra rörelseresultat. Habo den 2 maj 2001 Bo Eveborn Verkställande direktör Denna delårsrapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Kommuniké med kvartalsbokslut kommer att lämnas den 21 augusti 2001 och den 22 oktober 2001. Upplysningar kan lämnas av Bo Eveborn, VD eller Ulf Karlsson, ekonomidirektör, tel 036-10 85 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT01180/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT01180/bit0001.pdf Hela rapporten