Delårsrapport | Ekonomi | 4 feb, 2002 | 11:57 | Regulatoriska

Fagerhult Bokslutskommuniké 2001

Bokslutskommuniké 2001 · Resultat efter finansnetto ökade med 18 % till 137,6 (116,5) MSEK · Omsättningen ökade med 14 % till 1 410 (1 232) MSEK · Utdelning föreslås med 2,75 (2,25) kronor per aktie Fagerhultgruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför kvalificerade belysningssystem. Fagerhults ljus finns på kontor, skolor, sjukhus och industrier, i butiker och bostäder - tyngdpunkten vilar på offentlig miljö. Målsättningen är att erbjuda produkter med senaste teknik, belysningskunnande och leveranser från en egen kundorderstyrd produktion. Som föregångare i utvecklingen av energieffektiva produkter med hög innovationsgrad har Fagerhult ett gott utgångsläge i en framtid där energi- och miljöfrågor kommer att bli allt viktigare. Fagerhultgruppen har 1175 medarbetare i sju länder och tillverkning på sex orter i Sverige. Försäljningsbolag finns i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Holland och Storbritannien. Fagerhult är dessutom via agenter representerat på ytterligare ett antal marknader. Fagerhults Belysning, Aneta, Ateljé Lyktan, Belid och Tryckta är koncernens svenska bolag. Fagerhultaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Omsättning och resultat 2001 Koncernens omsättning uppgick till 1 410 (1 232) MSEK och rörelseresultatet till 135,1 (116,5) MSEK. Resultatet efter finansiella poster är 137,6 (116,5) MSEK. Efter skatt motsvarar detta 7,71 (6,53) kronor per aktie. Jämförelsetalen exkluderar SPP- medel. Ökad försäljningsvolym och lägre svensk värderad valuta har medverkat till att resultatet blivit högre. Den ökade omsättningen kan till största delen hänföras till exportverksamheten vilken visar en tillväxt på 34 procent. Fagerhults exportandel uppgår till 49 procent, en ökning med 7 procentenheter. Framgångar visas på alla marknader som ett resultat av de senaste årens satsning på produkter med god design och ett högt teknikinnehåll kombinerat med ökad marknadsbearbetning. I Storbritannien har Fagerhult efter etableringen 1998 kommit in på marknaden på ett bra sätt. Den positiva utvecklingen har fortsatt i både Danmark, Norge, Finland och Holland med Belgien och Frankrike som alla visar bra omsättningsökningar och goda resultat. Den svenska marknaden har varit stabil. Omsättningen uppgick till 713 MSEK vilket är något över föregående år. Orderingången har varit bra under hela perioden och överstiger föregående år med 15 procent. Fjärde kvartalet 2001 Fagerhults nettoomsättning under det fjärde kvartalet ökade med 10 procent till 381 (346) MSEK. Ökningen skall ses mot bakgrund av en stark avslutning år 2000. Den goda försäljningsutvecklingen fortsatte således även under denna period och någon avmattning har ännu inte kunnat skönjas. Finansiell ställning Koncernens finansiella ställning är fortsatt stark. Likvida medel vid periodens slut var 145 (108) MSEK. Soliditeten uppgick till 57 (55) procent och koncernens egna kapital till 478 (404) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten steg till 119 (88) MSEK. Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 59 (53) MSEK, varav merparten är investerat i maskiner och i verktyg till nya produkter. Utdelning Styrelsen föreslår en utdelning med 2,75 (2,25) kronor per aktie. Aktien Fagerhultaktien har från årets början stigit med 60 % till kurs 112,50 kr. Stockholmsbörsens All share-index föll under samma period med 17 %. Vid ordinarie bolagsstämma den 2 maj beslutades att företaget skall ha möjlighet att förvärva egna aktier. Detta har ännu inte utnyttjats varför styrelsen föreslår stämman att bevilja styrelsen rätt att intill nästa bolagsstämma förvärva egna aktier. Utsikter för 2002 Fagerhult har under lång tid varit inriktat på att utveckla produkter som passar den internationella marknaden. De senaste årens framgångar på export visar att denna strategi varit rätt då intresset för Fagerhult ökat. Om konjunkturnedgången inte blir alltför kraftig förväntas såväl omsättning som resultat kunna upprätthållas på en tillfredsställande nivå. Habo den 4 februari 2002 Bo Eveborn Verkställande direktör Bolagsstämma hålles torsdagen den 25 april 2002 kl. 17.00 i Fagerhult, Habo. Årsredovisningen distribueras vecka 14. Delårsrapporter kommer att lämnas 2002-04-25, 2002-08-16 samt 2002-10-22. Upplysningar kan lämnas av Bo Eveborn, VD eller Ulf Karlsson, ekonomidirektör, tel 036-10 85 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/04/20020204BIT00500/bit0002.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/04/20020204BIT00500/bit0002.pdf Hela bokslutskommunikén