Delårsrapport | Ekonomi | 21 aug, 2003 | 12:37 | Regulatoriska

Delårsrapport januari - juni 2003

Delårsrapport januari - juni 2003 · Omsättning 721 (738) MSEK · Resultat efter finansnetto 50,7 (57,3) MSEK · Resultat efter skatt 36,3 (40,5) MSEK · Resultat per aktie 2,93 ( 3,21) kronor · Orderingång 766 (771) MSEK Fagerhultgruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför kvalificerade belysningssystem. Fagerhults ljus finns på kontor, skolor, sjukhus och industrier, i butiker och bostäder - tyngdpunkten vilar på offentlig miljö. Målsättningen är att erbjuda produkter med senaste teknik, belysningskunnande och leveranser från en egen kundorderstyrd produktion. Som föregångare i utvecklingen av energieffektiva produkter med hög innovationsgrad har Fagerhult ett gott utgångsläge i en framtid där energi- och miljöfrågor kommer att bli allt viktigare. Fagerhultgruppen har närmare 1200 medarbetare i sju länder och tillverkning på sex orter i Sverige. Försäljningsbolag finns i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Storbritannien. Fagerhult är dessutom via agenter representerat på ytterligare ett antal marknader. Fagerhults Belysning, Aneta Belysning, Ateljé Lyktan, Belid och Tryckta är koncernens svenska bolag. Fagerhultaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Första halvåret 2003 Koncernens nettoomsättning under perioden uppgick till 721 MSEK vilket är en minskning med 2 % jämfört med motsvarande period föregående år. Exportverksamheten fortsätter att öka och utgör nu 53 % av koncernens fakturering. Det är i första hand i Finland, Holland och Storbritannien som omsättningen ökat. Omsättningen under perioden blev 384 (362) MSEK vilket motsvarar en ökning med 6 %. På den svenska marknaden blev omsättningen 337 (375) MSEK. Orderingången uppgick till 766 (771) MSEK. Orderstocken per 30 juni 2003 är högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. Koncernens resultat efter finansiella poster blev 50,7 (57,3) MSEK. Rörelsemarginalen för första halvåret blev 7,0 (7,8) %. Resultatet per aktie efter skatt uppgick till 2,93 (3,21) kr. Avkastningen på eget kapital är 14,2 (16,9) %. Andra kvartalet 2003 Försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet blev något svagare än det första. Nettoomsättningen uppgick till 342 (367) MSEK. Exportförsäljningen fortsätter att utvecklas positivt och ökade med 5,8 % till 191 (180) MSEK. Under april och maj var omsättningen lägre än året innan bl.a. beroende på konflikt på arbetsmarknaden i Sverige. Juni månad visade på en bra volym. Resultatet efter finansnetto blev 19,3 (27,1) MSEK. Finansiell ställning Koncernen har en stark finansiell ställning. Likvida medel vid periodens slut var 90 (100) MSEK. Soliditeten uppgick till 62 (57) procent och koncernens egna kapital till 512 (481) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten var 24,8 (18,1) MSEK. Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 16 (32) MSEK, varav övervägande delen i maskiner och verktyg till nya produkter. Redovisningsprinciper Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som årsredovisningen 2002 och i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation nr 20. Utsikter för 2003 I en period av oro i omvärlden och svag konjunktur har verksamheten kunnat drivas på en acceptabel nivå. Vi räknar inte med att konjunkturläget förbättras under resten av året. Föregående års resultat kommer därför inte att kunna uppnås. Habo den 21 augusti 2003 Bo Eveborn Verkställande direktör Nästa delårsrapport kommer att lämnas 2003-10-22. Upplysningar kan lämnas av Bo Eveborn, VD eller Ulf Karlsson, ekonomidirektör, tel 036-10 85 00 AB Fagerhult (publ) Org. nr. 556110-6203 566 80 Habo Tfn 036 108 500 headoffice@fagerhult.se www.fagerhult.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/21/20030821BIT01040/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/21/20030821BIT01040/wkr0002.pdf Hela rapporten