Delårsrapport | Ekonomi | 2 feb, 2004 | 11:40 | Regulatoriska

Bokslutskommuniké 2003

Bokslutskommuniké 2003 · Omsättning 1 403 (1 475) MSEK · Resultatet efter finansnetto102,1 (132,7) MSEK · Resultat efter skatt 71 (95) MSEK · Resultat per aktie 5,73 (7,58) kronor · Orderingång 1 392 (1 487) MSEK · Utdelning föreslås med 3,00 (3,00) kronor per aktie · Extra utdelning föreslås med 6,00 kronor per aktie Fagerhultgruppen utvecklar, tillverkar och marknadsför kvalificerade belysningssystem. Fagerhults ljus finns på kontor, skolor, sjukhus och industrier, i butiker och bostäder - tyngdpunkten vilar på offentlig miljö. Målsättningen är att erbjuda produkter med senaste teknik, god design, belysningskunnande och leveranser från en egen kundorderstyrd produktion. Som föregångare i utvecklingen av energieffektiva produkter med hög innovationsgrad har Fagerhult ett gott utgångsläge i en framtid där energi-, design-, säkerhets- och miljöfrågor blir allt viktigare. Fagerhultgruppen har närmare 1200 medarbetare i sju länder och tillverkning på sex orter i Sverige. Försäljningsbolag finns i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och Storbritannien. Fagerhult är dessutom via agenter representerat på ytterligare ett antal marknader. Fagerhults Belysning, Aneta Belysning, Ateljé Lyktan, Belid och Tryckta är koncernens svenska bolag. Fagerhultaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Omsättning och resultat Under många år har Fagerhult kunnat visa upp ständigt ökande affärer och allt högre resultat. År 2003 blev annorlunda. Förutsättningarna på marknaden förändrades på ett märkbart sätt. I Europa har byggnationen minskat. Detta har medfört att kunderna inte behövt så många armaturer. Överskott på kontorslokaler är också märkbart. De för Fagerhult viktiga valutorna NOK och GBP har under 2003 fått avräknas till lägre kurser. Mot denna bakgrund har Fagerhult likväl kunnat nå ett koncernresultat efter finansiella poster på 102 (132) MSEK. Omsättningen blev 1 403 (1 475) MSEK. Försäljningen utanför Sverige har kunnat upprätthållas på samma nivå som föregående år, 739 MSEK. Störst framgångar visar marknaderna i Finland, Holland och Storbritannien. Exportandelen fortsätter härigenom att öka och utgör nu 53 (50) % av koncernens fakturering. Inom Fagerhults verksamhetsområde har den svenska marknaden försvagats märkbart och omsättningen blev 664 (736) MSEK. Nedgången är i nivå med totalmarknaden. Fagerhults huvudområde är belysning för offentlig miljö. Omsättningen utgjorde 1 229 (1 302) MSEK och resultatet efter avskrivningar 101 (129) MSEK. För det andra affärsområdet hembelysning uppgick omsättningen till 174 (173) och resultatet efter avskrivningar till 2,0 (4,6) MSEK. Under året har strukturella förändringar genomförts inom Aneta Belysning AB. Orderingången 2003 uppgick till 1 392 (1 487) MSEK. Rörelsemarginalen blev 7,2 (8,9) %. Resultatet per aktie efter skatt uppgick till 5,73 (7,58) SEK. Avkastningen på eget kapital är 13,4 (19,1) %. Fjärde kvartalet 2003 Fagerhults nettoomsättning under det fjärde kvartalet blev 355 (385) MSEK. Försvagningen av den norska kronan och det engelska pundet har påverkat såväl omsättning som resultat. Efterfrågan på svensk marknad var fortsatt svag. Finansiell ställning Koncernens finansiella ställning är mycket stark. Likvida medel vid periodens slut var 164 (119) MSEK och koncernens egna kapital 546 (514) MSEK. Soliditeten har ökat till 65 (62) procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 118 (111) MSEK. Till aktieägarna har utdelats 37,2 MSEK. Investeringar Koncernens nettoinvesteringar i anläggningstillgångar uppgick till 33 (52) MSEK, varav i maskiner och verktyg till nya produkter 26 MSEK och i fastigheter 9 MSEK. Utdelning Styrelsen föreslår en utdelning med 3,00 (3,00) kronor per aktie. För att justera företagets kapitalstruktur föreslås en extrautdelning med 6,00 kronor per aktie. Sammantaget innebär detta att koncernens soliditet påverkas med 5 %-enheter och likviditeten med 111 MSEK. Aktien Fagerhultaktien var vid årsskiftet noterad till 104 kr vilket är samma som föregående år. Vid ordinarie bolagsstämma den 28 april fattades beslut att bemyndiga styrelsen att återköpa egna aktier. Några återköp har inte gjorts under året. Antalet utestående aktier uppgår till 12 400 000. Styrelsen avser att hos bolagsstämman begära fortsatt bemyndigande att få återköpa egna aktier Redovisningsprinciper Bokslutskommunikén har upprättats enligt samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som årsredovisningen 2002 och i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation nr 20. Skifte på VD-befattningen Under våren - sommaren 2004 avser Bo Eveborn att avgå som bolagets verkställande direktör efter mer än 14 år på befattningen. Rekrytering är i ett slutskede och information kommer att kunna offentliggöras inom de närmaste veckorna Utsikter för 2004 Marknaden för belysning i Europa är för närvarande svag. Någon generell uppgång är inte att vänta under första halvåret. Under 2003 har Fagerhult fortsatt utvecklingen av nya produkter och belysningskoncept vilka är under lansering. Satsningar genomförs på ytterligare geografiska områden. Habo den 2 februari 2004 Bo Eveborn Verkställande direktör Bolagsstämma hålls torsdagen den 22 april 2004 kl. 17.00 i Fagerhult, Habo. Årsredovisningen distribueras vecka 13. Delårsrapporter kommer att lämnas 2004-04-22, 2004-08-25 samt 2004-10-22. Upplysningar kan lämnas av Bo Eveborn, VD eller Ulf Karlsson, ekonomidirektör, tel 036-10 85 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/02/20040202BIT00470/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/02/20040202BIT00470/wkr0002.pdf Hela rapporten